7. PROGNOSE
– bei der juvenilen Form früh – in den ersten 3 Jahren nach erfolgter Primärdiagnose –, mit raschem, aggressivem Verlauf
– beim adulten Typ nach vielen Jahren (median 6 Jahre), langsames Fortschreiten (medianes Überleben nach Rezidiv: 5 Jahre)
– Mortalität ca. 70 % bei erfolgtem Rezidiv
- Tumorruptur bei OPverschlechtert Prognose (cave:Laparoskopie).
Zur NACHSORGE siehe Kapitel XII: „Nachsorge bei Frauen nach gynäkologischen Krebserkrankungen“ (Seite 174)
–Bridgewater J.A., Rustin G.J.: Management of non-epithelial ovarian tumours. Oncology 1999; 57 (2): 89
–Demidov V.N., Lipatenkova J., Vikhareva O., Van H.C., Timmerman D., Valentin L.: Imaging of gynecological disease (2): clinical and ultrasound characteristics of Sertoli cell tumors, Sertoli-Leydig cell tumors and Leydig cell tumors. Ultrasound Obstet Gynecol 2008; 31: 85
–Freeman S.A., Modesitt S.C.: Anastrozole therapy in recurrent ovarian adult granulosa cell tumors: a report of 2 cases. Gynecol Oncol 2006; 103 (2): 755
–Kauppila A., Bangah M., Burger H., Martikainen H.: GnRH agonist analog therapy in advanced/recurrent granulosa cell tumors: further evidence of a role of inhibin in monitoring response to treatment. Gynecol Endocrinol 1992; 6 (4): 271
–Mom C.H., Engelen M.J., Willemse P.H., Gietema J.A., ten Hoor K.A., de Vries E.G., van der Zee A.G.: Granulosa cell tumors of the ovary: the clinical value of serum inhibin A and B levels in a large single center cohort. Gynecol Oncol 2007; 105: 365
–Pectasides D., Pectasides E., Psyrri A.: Granulosa cell tumor of the ovary. Cancer Treat Rev 2008; 34 (1): 1
–Van Holsbeke C., Domali E., Holland T.K., Achten R., Testa A.C., Valentin L., Jurkovic D., Moerman P., Timmerman D.: Imaging of gynecological disease (3): clinical and ultrasound characteristics of granulosa cell tumors of the ovary. Ultrasound Obstet Gynecol 2008; 31: 450
–Widschwendter M., Meduri G., Loosfelt H., Schröcksnadel H., Hittmair A., Müller-Holzner E., Zeimet A.G.: Fulminant recurrence of a Sertoli-Leydig cell tumour during pregnancy. Br J Obstet Gynaecol 1999; 106 (3): 284